Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2012

Ο ΠΑΥΛΟΣ ΤΣΙΠΡΑΣ ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΟΔΟΥΣ ΤΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΔΗΜΟΥ ΡΟΔΟΥ


http://www.proodos.net

Την αισιοδοξία του ότι οι αγκυλώσεις της πρώτης μεταβατικής χρονιάς θα ξεπεραστούν ευκολότερα και η δημοτική αρχή δεν θα βαδίζει πλέον σε αχαρτογράφητα νερά εξέφρασε ο γενικός γραμματέας του Δήμου Ρόδου Παύλος Τσίπρας.
Με συνέντευξη του στην «ΠΡΟΟΔΟ» αναφέρεται στις προσπάθειες και στα βήματα που έγιναν τον περασμένο χρόνο για να «χτιστεί» σε υγιές βάσεις ο ενιαίος Καλλικρατικός Δήμος του νησιού μας.
Η εξασφάλιση υψηλού επιπέδου ποιότητας ζωής και υπηρεσιών σε όλους τους κατοίκους και επισκέπτες με παράλληλη ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας αποτελεί βασικό στόχο της δημοτικής αρχής μέσα στις δύσκολες οικονομικά συγκυρίες όπως υπογραμμίζει ο κ. Τσίπρας.
Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Τσίπρα στην «ΠΡΟΟΔΟ» είναι η εξής:
-Πως κρίνετε την πορεία του ενιαίου Δήμου Ρόδου 13 μήνες μετά την εφαρμογή του Καλλικράτη; Ποιά είναι τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν;
Το εγχείρημα της μετάβασης στην εποχή του Καλλικράτη παρόλο που δεν ήταν ομαλό, λόγω της μεγάλης οικονομικής αναταραχής και αστάθειας που επικρατεί στη χώρα, σίγουρα είχε πολλά θετικά σημεία και πάντως προσφέρει εκείνα τα εχέγγυα για να πει κανείς ότι μπαίνει σιγά-σιγά μια τάξη σε πολλά θέματα και αντιμετωπίζονται χρόνια προβλήματα που ήταν ανεπίλυτα για τον τόπο μας.
Ας είμαστε ειλικρινείς, όσοι πραγματικά είναι γνώστες της τοπικής αυτοδιοίκησης εκτιμούσαν ορθά ότι το πρώτο έτος της Καλλικρατικής δημοτικής περιόδου θα αναλωνόταν σε οργανωτικά - διοικητικά και γραφειοκρατικά θέματα και θα παρατηρούνταν μια εύλογη σε ένα βαθμό υπολειτουργία σε άλλους τομείς όπως η καθημερινότητα, αφού με την κατάργηση όλων των επιχειρήσεων των Καποδιστριακών δήμων χάνονταν η ευελιξία που αυτές παρείχαν στην εκάστοτε δημοτική αρχή και δεν δίνονταν καμία εναλλακτική λύση με το νέο θεσμικό πλαίσιο.
Αν έπρεπε να επισημάνω τα κυριότερα προβλήματα που παρουσιάστηκαν αυτή την μεταβατική περίοδο ιδιαίτερη έμφαση θα έδινα στα τεράστια οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι δήμοι και στην υποχρηματοδότηση των δράσεων τους από την κεντρική εξουσία. Όπως είναι εξάλλου γνωστό, τα τελευταία δύο χρόνια έχει αφαιρεθεί περισσότερο από το 50% των πόρων που έπρεπε να δοθούν στην Αυτοδιοίκηση, σε μια περίοδο μεταβατική που αντιθέτως η χρηματοδότηση των ΟΤΑ θα έπρεπε να είχε αυξηθεί ακριβώς λόγω των νέων αρμοδιοτήτων που τους μεταφέρθηκαν. Επίσης θα έπρεπε να αναφερθώ και στα μεγάλα θεσμικά κενά που υπάρχουν στη νομοθεσία σχετικά με την εφαρμογή του Προγράμματος Καλλικράτης, σε θέματα όπως οι διαδικασίες συγχώνευσης, κατάργησης Νομικών Προσώπων και ανάληψη υποχρεώσεων τους, τις προμήθειες και ιδιαίτερα των ανταλλακτικών των μεταφορικών μέσων, στα καύσιμα, την λειτουργία των σχο- λικών επιτροπών και ιδίως στην μεταφορά των μα- θητών κ.λ.π.
-Σε επίπεδο οργάνωσης του ενιαίου Δήμου έγι- ναν από την δημοτική αρχή σημαντικά βήματα εντούτοις πολλά είναι τα παράπονα που εκφράζονται από τους πολίτες ότι δεν έχουν αντιμετω- πιστεί τα προβλήματα της καθημερινότητας. Που αποδίδετε τις αγκυλώσεις που υπήρχαν στο τομέα της καθημερινότητας και αν είστε αισιόδοξος ότι το 2012 επιτέλους κάτι θα γίνει για την επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας;
Πράγματι ο νέος χρόνος μας βρίσκει σε ένα ασύ- γκριτα καλύτερο σημείο εκκίνησης σε οργανωτικό επίπεδο και θα έλεγα είναι στο χέρι μας να επιλύ- σουμε όλα εκείνα τα μικρά και μεγάλα προβλήματα της καθημερινότητας που μας δυσκόλεψαν κατά την διάρκεια του προηγούμενου χρόνου. Αυτό, όπως άλ- λωστε βλέπετε, αποτελεί και από τις πρώτες μέρες του νέου έτους μια από τις βασικές προτεραιότητες, που έχει θέσει ο δήμαρχος προς τους συνεργάτες του και τα υπηρεσιακά στελέχη και που σε κάθε σύσκεψη ή συνάντηση αποτελεί τον πρώτο στόχο προς επίλυση που θέτουμε σαν δημοτική αρχή.
Ήδη σε σύγκριση με πέρσι ο δήμος Ρόδου κατάφερε σε εύλογο χρονικό διάστημα, τηρώντας ασφυχτικά πολλές φορές χρονοδιαγράμματα, να έχει κατα- σκευάσει μοντέλο διοίκησης και να έχει σήμερα Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας δημοσιευμένο στο ΦΕΚ, να έχει ενοποιήσει περίπου 175 Νομικά Πρόσωπα πάσης φύσεως και να έχει μεταφέρει το σύνο- λο του προσωπικού τους, να έχει ενσωματώσει και να υλοποιεί νέες μεταβιβασμένες αρμοδιότητες, να έχει συντάξει από τους πρώτους δήμους πανελλαδικά Στρατηγικό Σχέδιο και να έχει ήδη ψηφισμένο Τεχνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ετών 2012-2014 και Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης για το έτος 2012, ενεργοποιώντας και αξιοποιώντας παράλληλα το προσωπικό στο μέγιστο δυνατό βαθμό.
Όλα αυτά τα δείγματα δουλειάς μας γεμίζουν με αισιοδοξία, ότι οι αγκυλώσεις της πρώτης μεταβατικής χρονιάς θα ξεπεραστούν ευκολότερα και δεν θα βαδίσουμε πλέον σε αχαρτογράφητα νερά, αφού έγινε η καταγραφή των αναγκών και ιδιαιτεροτήτων του ενιαίου δήμου Ρόδου και καταστάσεις που δυσχέραιναν το έργο μας και δημιουργούσαν προβλήματα με πληρωμές μισθών των υπαλλήλων, προμηθειών υλικών, εξοπλισμού, ανταλλακτικών αυτοκινήτων, καυσίμων και αναλώσιμων υλικών απαραίτητων για την εύρυθμη καθημερινή λειτουργία της δημοτικής μηχανής θα αντιμετωπιστούν πλέον από διαφορετικό σημείο εκκίνησης.

-Ποιους στόχους έχετε θέσει για το 2012 ως γενικός γραμματέας του δήμου και ποιες πιστεύετε ότι πρέπει να είναι οι προτεραιότητες της δημοτικής αρχής;

Από την σκοπιά του θεσμικού ρόλου του Γενικού Γραμματέα του ενιαίου Δήμου Ρόδου στόχοι μου πρέπει να είναι αυτοί που θα συμπίπτουν με την υλοποίηση του οράματος του στρατηγικού σχεδίου της δημοτικής αρχής, που είναι η επίτευξη «βιώσιμης ανάπτυξης και λειτουργίας του νησιού, μέσω της ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων μας και με ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας».
Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα πρόκειται για μια δέσμευση μας, η οποία θα συνοδεύει στο εξής, όλες τις λειτουργίες και υπηρεσίες του Δήμου. Πρόκειται για ένα καινούριο εργαλείο, το οποίο έχει διπλό στόχο. Από τη μια να προσδιορίσει, κατά την έναρ- ξη της δημοτικής θητείας, τη Στρατηγική Ανάπτυξη σε βάθος πενταετίας, έτσι ώστε ο κάθε δημότης να γνωρίζει τι έργο πρόκειται να επιτελεστεί και κυρίως την πορεία ανάπτυξης του Δήμου. Δεύτερος στόχος είναι η συνεργασία και η συνέργια στη διαδρο- μή αυτή. Ο κάθε πολίτης έχει δικαίωμα συμμετοχής και λόγο στην κατάρτισή του και αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την ευρεία διαβούλευση.
Βασικός στόχος της δημοτικής αρχής αποτελεί, μέσα στις δύσκολες οικονομικά συγκυρίες, η εξασφάλιση υψηλού επιπέδου ποιότητας ζωής και υπηρεσιών σε όλους τους κατοίκους και επισκέπτες με παράλληλη ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας. Ενδεικτικά οι βασικές προτεραιότητες, προκειμένου να πετύχουμε τους στόχους μας κατά την διάρκεια του 2012, θα πρέπει να είναι οι ακόλουθες:
Η οικονομική εξυγίανση του Δήμου Ρόδου με περιορισμό των ανελαστικών του δαπανών στις απολύτως αναγκαίες και παράλληλη αξιοποίηση της αδρανούς ακίνητης περιουσίας του δήμου, που θα συμ- βάλλει ποικιλοτρόπως σε αυτή την εξυγίανση, στην τοπική ανάπτυξη, αλλά και στην δημιουργία νέων ευκαιριών απασχόλησης προς τους δημότες μας και ειδικότερα στους νέους ανέργους.
Άμεση επίλυση των δυσχερειών που αντιμετώ- πισε η καθημερινότητα και ιδίως η καθαριότητα, οι προμήθειες και το πράσινο κατά το προηγούμενο έτος μέσω της επίλυσης θεμάτων όπως: εξασφάλι- ση επάρκειας προμηθειών και υλικών στους εργαζόμενους, δυνατότητα εργασίας τους τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, άμεση πρόσληψη εποχικού προσωπικού ανταποδοτικού χαρακτήρα, έγκαιρος προγραμματισμός δράσεων καλλωπισμού και ανα- γκαίας επισκευής υποδομών της πόλης ενόψει και της τουριστικής περιόδου. Η έναρξη εφαρμογής του Στρατηγικού Σχεδί- ου του δήμου Ρόδου σε συνάρτηση με το Τεχνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα 2012 -2014, αλλά και την εξειδίκευση τους με το Ετήσιο Πρόγραμ-μα Δράσης 2012 που θα πρέπει να οδηγήσει, σε βάθος χρόνου, σε ένα ολοκληρωμένο μοντέλο τοπικής ενδογενούς ανάπτυξης, το οποίο σαν δημοτική αρχή επιθυμούμε να εφαρμόσουμε, δηλαδή ένα τέτοιο μοντέλο που θα στηρίζεται καθαρά στις δικές μας τοπικές παρα- γωγικές δυνάμεις και θα έχει σχεδιαστεί αφουγκρασμένο τις τοπικές κοινωνίες, τους φορείς και παραγωγικές δυνάμεις του τόπου και θα προκύπτει μετά από διαβούλευση με την βάση.
Ενεργοποίηση στον μέγιστο βαθμό του ανθρώπι- νου δυναμικού του Δήμου Ρόδου που αποτελεί τον πλούτο του και σε μεγάλο βαθμό μπορεί να συμβάλ- λει στην επίτευξη όλων των στόχων που έχει θέσει η δημοτική αρχή. Οι υπάλληλοι του Δήμου είναι πρώτα απ’ όλα συνεργάτες για εμάς και ζητάμε το αυτονόητο, δηλαδή να αυξήσουν την παραγωγικότητα και την αποτελεσματικότητα τους, γιατί οι τελικά επωφελούμενοι από μια τέτοια προοπτική θα είμαστε όλοι εμείς οι δημότες, αλλά και τα παιδιά μας.
-Ο Δήμος της Ρόδου κατά κοινή ομολογία έχει περισσότερο προσωπικό από ότι χρειάζεται για την λειτουργία του. Είστε ικανοποιημένος από την λειτουργία της δημοτικής μηχανής μετά και την εφαρμογή του νέου ΟΕΥ;
Όπως γνωρίζετε ο Καλλικρατικός Δήμος Ρόδου προέκυψε από την συνένωση των 10 Καποδιστριακών δήμων του νησιού της Ρόδου και επομένως υπήρχαν σε αυτούς 10 οικονομικές υπηρεσίες, 10 διοικητικές υπηρεσίες, 10 υπηρεσίες καθαριότητας, τεχνικές υπηρεσίες κ.ο.κ. Επομένως αυτό ήταν το- ποθετημένο σε διαφορετικά οργανωτικά σχήματα και γι’ αυτό με το νέο σχήμα ορθά θεωρείται κατά γενική ομολογία επαρκές. Παράλληλα το προσωπικό αυτό έπρεπε σε σύντομο χρονικό διάστημα να μεταφερθεί για να αποτελέσει προσωπικό του ενιαίου δήμου και να κατανεμηθεί πλέον ορθολογικά στο νέο οργανόγραμμα του δήμου, όπως προέκυψε μετά την κατάρτιση και ψήφιση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας. Στην πορεία αυτή αντιμετωπίσαμε και πολλά εμπόδια, τα οποία τα ξεπεράσαμε και πλέον τώρα έχει γίνει η πλήρης ανάπτυξη και λειτουργία της δημοτικής μηχανής πάνω στο νέο οργανωτικό μοντέλο. Δεν θα ήθελα να βιαστώ να κρίνω αν η λειτουργία της δημοτικής μηχανής μέσω του νέου ΟΕΥ είναι ικανοποιητική. Θα προτιμούσα να αναμένουμε για ένα εύλογο διάστημα να δούμε πως θα λειτουργήσει το διοικητικό σχήμα που επιλέξαμε και στην συνέχεια να ακολουθήσει η αξιολόγηση του και αν κριθεί απαραίτητο να γίνουν διορθωτικές προτάσεις και κινήσεις.
Aναφορικά με το προσωπικό τα ράγματα πλεον είναι ξεκάθαρα για εμάς, αφού με την ήπια προσαρμο- γή του μισθολογικού κόστους που επιλέξαμε μέσω των συνταξιοδοτήσεων του προ-σωπικού και των εθελούσιων μετατάξεων – που πάντως δεν απέδω- σαν ακόμα τα αναμενόμενα λόγω χρόνιων γραφει- οκρατικών αγκυλώσεων - θα φτάσουμε στους στό- χους που θέσαμε έτσι ώστε να προσαρμοστούμε ομαλά στα νέα δεδομένα.
Θα ήθελα εδώ να τονίσω ότι εκτός από τα ποσοτι- κά δεδομένα, που αφορούν το ανθρώπινο δυναμικό του δήμου δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του. Η πληθώρα των ειδικο- τήτων που έχουμε σήμερα στον δήμο Ρόδου αποτε- λεί τον πλούτο του και μας γεμίζει με αισιοδοξία ότι με την συνεργασία και την συνέργεια όλων των δυ- νάμεων του θα μπορέσουμε να υπερκεράσουμε όλα τα εμπόδια και τις δυσκολίες που βρίσκονται στον δρόμο μας. Προς την κατεύθυνση αυτή επιδιώκουμε την ανάπτυξη της ομαδικής εργασίας και της συνερ- γασίας σε οριζόντιο και κάθετο επίπεδο όλων των οργανικών μονάδων του δήμου, αλλά και να βελτι- ώσουμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους μέσα από εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες, που αναλαμβάνουμε και προωθούμε το τελευταίο διάστημα.

-Η γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην χώρα έχει αντίκτυπο στην λειτουργία του Δήμου Ρόδου; Υπάρχει φως στο τούνελ για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις οικονομικές υποχρε- ώσεις που έχει κληρονομήσει από τους πρώην 10 δήμους του νησιού μας;

Όπως προείπα η αρνητική οικονομική και κοινωνική συγκυρία έχει προφανή αντίκτυπο στα οικονομικά των ΟΤΑ της χώρας, με ραγδαία μείωση των τακτικών εσόδων τους και δημιουργεί αβεβαιότητα στους πολίτες για το επίπεδο παρεχομένων υπηρεσιών που θα λαμ- βάνουν στο μέλλον. Για τους ΟΤΑ η οικονομική αβεβαι- ότητα αποτελεί τροχοπέδη στην όποια τοπική αναπτυ- ξιακή προσπάθεια γιατί, εάν δεν έχεις εξασφαλισμένες πηγές χρηματοδότησης δεν μπορείς να προγραμματίζεις για το μέλλον και σίγουρα δεν αναλαμβάνεις το ρίσκο να χρηματοδοτήσεις με ίδιους πόρους αναγκαία έργα για την τοπική κοινωνία. Την ίδια ώρα η εργασια- κή ανασφάλεια στο προσωπικό των ΟΤΑ καταρρακώνει το ηθικό τους και έχει αρνητικό αντίκτυπο στην παραγωγικότητα τους. Αυτά τα αρνητικά σημάδια συναντώνται και στην περίπτωση του Δήμου Ρόδου που επιτείνονται, αν προσθέσει κανείς και τα υπέρογκα χρέη που κληρονομήσαμε και που πρέπει να διαχειριστούμε.
Η λύση σε όλα αυτά είναι να δημιουργήσουμε ξανά πρώτα σαν χώρα ένα σταθερό και ασφαλές επενδυτι- κό περιβάλλον, το οποίο θα απελευθερώσει παραγωγι- κές δυνάμεις που θα ηγηθούν της αναπτυξιακής δια- δικασίας. Οι ΟΤΑ σε αυτή την διαδικασία θα πρέπει να γνωρίσουν από την αρχή της δημοτικής περιόδου τις πηγές χρηματοδότησης τους για να μπορούν να προ- γραμματίζουν και όχι να είναι απλοί διαχειριστές της υπάρχουσας κατάστασης. Η πρόταση μου είναι σα- φής και ξεκάθαρη. Πρέπει λοιπόν ως χώρα να δημιουργήσουμε ένα μικρό και ευέλικτο επιτελικό κράτος με άκρως εξειδικευμένο και καταρτισμένο κυρίως επιστημονικό προσωπικό και όλες οι άλλες λειτουργίες τους να αποδοθούν σταδιακά στην τοπική αυτοδιοίκηση Α ́ και Β ́ βαθμού με ταυτόχρονη μεταφορά πόρων και μέσων. Προς αυτή την κατεύθυνση θα συμβάλει και η μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών ελέγχου που ασκούνται στην τοπική αυτοδιοίκηση από την κεντρική εξουσία, αλλά και η θέσπιση τοπικών δημοτικών φόρων με ταυτόχρονη μείωση των κεντρικών φόρων του κράτους τουλάχιστον στο ίδιο ποσοτικό επίπεδο, για να μην υπάρξει επιπλέον επιβάρυνση των φορολογούμενων πολιτών.